SAM_367430. август 2015.г.

Свештенство, монаштво и вјерни народ Митрополије Црногорско-Приморске и Епархије Будимљанско-Никшићке су непријатно изненађени сазнањем да Министарство за људска и мањинска права није спровело закључке Владе Црне Горе са 122. сједнице од 30. јула ове године. Наиме, из закључка Владе, који је јавности постао доступан на сајту Владе тек након указивања на тај недостатак у саопштењу за јавност Митрополије и Епархије од 23. августа ове године, сазнали смо да је Министарство задужено да”припреми и Влади, за сљедећу сједницу, достави предлог за формирање експертских тимова који ће пратити јавну расправу, као и учествовати у припреми Предлога закона о слободи вјероисповијести”.

Међутим, Влада је, због неодговорности Министарства и неизвршавања утврђене обавезе, била принуђена да на 124. сједници од 27. августа усвоји измјену раније усвојеног закључка. У измјени закључка је наведено да се ”задужује министар за људска и мањинска права да формира експертски тим који ће пратити јавну расправу и учествовати у припреми Предлога закона о слободи вјероисповијести”.

Из претходног се закључује да Министарство није извршило обавезу, тј. да Влади за 123. сједницу од 20. августа није припремило и на усвајање доставило предлог за формирање експертских тимова. Остали смо ускраћени за објашњење због чега Министарство није извршило прописану обавезу. У међувремену, од почетка јавне расправе до 124. сједнице Владе је протекло 24 од укупно 40 дана који су предвиђени за одржавање јавне расправе о Нацрту закона. Поставља се питање: колико ће још дана јавне расправе протећи док министар изврши нову/стару обавезе из закључка Владе? Каква је употребна вриједност тако закаснелог извршавања обавезе? Када ће заинтересована јавност, имајући у виду неажурност званичног сајта Министарства, сазнати имена чланова експертског тима? И, што је најважније, зашто је Министарство предложило формирање експертских тимова тек послије, а не прије припреме и усвајања Нацрта закона? Није јасно зашто је Министарство одустало од формирања експертских тимова и накнадно предложило Влади формирање само једног експертског тима за овако важну област? Зашто се, послије искључивања представника Цркве и вјерских заједница из Радне групе, сада ускраћује и квалитетна експертска подршка приликом израде тако важног закона? Који су разлози за такву промјену? Каква је сврха експертске подршке у сред започетог процеса?

Министарство није спровело ни тачку 4 из закључка Владе од 30. јула ове године. Наиме, Министарству је наложено да ”прије, током и након јавне расправе о Нацрту закона о слободи вјероисповијести, у циљу усаглашавања ставова у вези припремом Предлога закона о слободи вјероисповијести, одржава непосредну комуникацију са представницима вјерских заједница”. Ни прије, а ни током јавне расправе све до данашњег дана, Министарство не само да није остварило непосредну него ни посредну, тј. није остварило никакву комуникацију са представницима Православне Цркве у Црној Гори.

На жалост, принуђени смо да констатујемо да Министарство за људска и мањинска права не само да истрајава у кршењу утврђене процедуре за припрему законских прописа него и Владу доводи у непријатну позицију да, због неодговорности и немара Министарства, мијења своје одлуке.

Advertisements